În ultimul timp am jucat fotbal numai pe terenuri mici sintetice sau in sali de sport unde esti nevoit sa joci în sistem 4+1 sau cel mult 5+1. În urmă cu câțiva ani situația era cu totul alta pentru că jucam numai pe teren cu iarbă, iar daca nu ne strangeam 20-22 de jucatori jucam pe latul terenului, oricum mai mare ca un teren mic. Sigur, e vorba aici de fotbalul amator.

Avantajele jocului pe teren mic(de obicei sintetic):

- e mult mai accesibil, se găsește ”pe toate gardurile” am putea spune în timp ce terenurile de fotbal cu iarbă dispar rând, pe rând.

- e mult mai ieftin, excepție fiind terenurile cu iarbă abandonate unde poți juca gratis dar pentru că nu e întreținut, accidentăriile pot fi foarte serioase și nu merită să riști.

- e mult mai usor sa faci rost de 10-12 jucători zi de zi, iar dacă vrei să joci pe un teren mare cu iarbă trebuie să vorbești cu posibilii doritori cu cel puțin o săptămână înainte și la ora meciului iți dai seama că unul sau doi nu va veni.

Dezavantajele jocului pe teren mic:

- jocul de fotbal pe teren mic nu poate fi elaborat, nu se poate construi o faza complexa de fotbal, astfel jucatorii nu mai dezvolta faze elaborate și gandite in fotbal ci doar folosesc automatisme de joc, ceea ce nu e rau dintr-o anumită privință dar plafoneaza jucatorul. O ironie e faptul ca sunt jucatori care incearca sa dezvolte complex o faza, muncesc mult pentru un gol, iar ceilalți dau un gol norocos din poartă în poartă și le taie tot elanul celor care joaca elaborat. Eu prefer cand e vorba de futsal sa fac parte din echipa care nu elaborează jocul ci joaca in viteza cu pase simple si suturi puternice la poarta dar un-doi-uri pana un coechipier intra cu mingea efectiv in poarta.

- condiția fizica pe un teren mic nu poate fi imbunatațită ci doar menținută, totuși asta e doar parerea mea dupa ce am observat ca n-am evoluat deloc din punct de vedere fizic jucând pe teren mic față de cand jucam pe teren mare cand condiția mea fizică era foarte bună.


-eu mai vad si cușca din plasă în care ești închis ca un dezavantaj... sigur nu trebuie sa fugi după mingile scoase in afara terenului dar prin asta ti se ingradeste libertatea de miscare. Eu personal am avut incidente cu plasa din jurul terenului si nu o singura data. Sigur, unii vor zice că nu trebuie sa fim toti Banel Nicolita dar parerea mea e ca ar trebui toti sa fim Cristiano Ronaldo, Drogba, Dani Alves sau Maicon, jucatori care fug poate mai mult ca Banel dar au si o tehnica superioara. Romani ar trebui sa inteleaga ca oricat talent ar avea trebuie si o conditie fizica superioara pentru a reusi.